Skip to main content
27
Nov

Uitbreiding RWG

Rotterdam World Gateway (RWG) heeft met zijn aandeelhouders DP World, CMA-CGM/Terminal Link, HMM en MOL en het Havenbedrijf Rotterdam overeenstemming bereikt over een gefaseerde uitbreiding van de terminal van RWG. In een eerste fase zal een extra ligplaats voor de diepzee activiteiten worden gerealiseerd en ligt de focus naast een verdere capaciteitsuitbreiding ook op toekomst gerichte faciliteiten waarbij automatisering, duurzaamheid en connectiviteit centraal blijven staan.

De extra ligplaats is een uitbreiding op de bestaande terminal van RWG volgens hetzelfde bewezen concept; volledig geautomatiseerd, CO2-neutraal en dedicated afhandelingsfaciliteiten voor alle modaliteiten. Voor dit laatste is ook een CEF-subsidie toegekend vanuit de Europese Unie. De totale investering bedraagt circa € 500 miljoen euro en behelst in eerste aanleg civiele werken, kadekranen, opslagmodules met automatische stapelkranen en automatisch geleide voertuigen.

Het Havenbedrijf Rotterdam N.V. is reeds gestart met de aanleg van de kade in de Amaliahaven welke in 2024 gereed zal zijn. De verwachting is dat de ligplaats aan het einde van het vierde kwartaal van 2025 in gebruik kan worden genomen met een commerciële uitrol in 2026.

Ronald Lugthart, CEO & Chairman of the Board van RWG: ”Met dit besluit zetten we een volgende stap in de uitbreiding van onze activiteiten en kunnen we een betrouwbare, efficiënte en flexibele afhandeling blijven bieden aan onze klanten en stakeholders. We investeren niet alleen in extra capaciteit, maar ook in de verdere connectiviteit op het gebied van (stads)logistiek en achterland met op de toekomst gerichte faciliteiten, zoals een volautomatisch depot, aansluiting op de interne baan, uitbreiding met een tweede barge-feeder/shortsea kade en walstroomfaciliteiten. Samen met alle partijen in de keten zal RWG blijven innoveren hoe een 24/7 economie verder optimaal ingericht en benut kan worden in zowel Nederland als het achterland om daarmee eveneens invulling te kunnen blijven geven aan de groei van de Rotterdamse haven.”